Beleidsplan - Protestantse Classis Hardenberg
Beleidsplan - Protestantse Classis Hardenberg
Beleidsplan classis Hardenberg e.o. 2016-2020 | Versie 8 oktober 2015
Wat is een classis?
De Protestantse Kerk in Nederland is onderverdeeld in 75 regio's. Zo'n regio heet classis. Elke plaatselijke gemeente maakt deel uit van een classis. Afgevaardigden uit deze gemeenten komen vier keer per jaar samen.
Onze classis is:….
een ontmoetingsplaats voor alle protestantse gemeenten van de classis Hardenberg en omgeving (Lutten, Bruchterveld, Gramsbergen, Kloosterhaar, Sibculo, Mariënberg, De Krim) waar ambtsdragers openheid en vertrouwen vinden om te spreken over geloof, de Bijbel en onze kerkelijke gemeenschappen. Door onze verbondenheid kunnen we vreugde en verdriet van onze eigen kerkgemeenschap delen, elkaar sterker maken en steun vinden.
Onze visie
De komende vier jaar van 2016-2020 hebben we drie speerpunten die onze ontmoetingen (vergaderingen) vormen:
- Relevante informatie aanbieden, ‘leren’
- Ontmoeting creëren zodat kerken van elkaar leren, gaan samenwerken, elkaar steunen en motiveren.
- Goede communicatie naar kerkenraden en kerken van onze classis
1: relevante informatie aanbieden, ‘leren’
Doel: we willen het eerste half uur van de classisvergadering informatie aanreiken over onderwerpen waarmee de kerkenraden bezig zijn in die periode.
- Voorbeelden van onderwerpen:
- Wat zijn effectieve maatregelen om te bezuinigen?
- Waar zijn geldpotjes te vinden voor projecten?
- Hoe kun je als gemeente omgaan met terugloop van ambtsdragers?
- Wat houdt het opdragen van kinderen in?
- Welke vormen van samenwerking zijn er mogelijk tussen kerken?
- Welke verschillende vormen van eredienst zijn er mogelijk?
- Hoe ga je om met pluriformiteit in je gemeente?
- Hiervoor is de input van de kerkenraden nodig. We moeten weten waar ze zich mee bezig houden. De afgevaardigde wordt per mail gevraagd om drie punten te mailen naar de scriba van de classis waarmee zijn/haar kerkenraad zich nu bezighoudt. Vanuit deze input besluit het moderamen welk onderwerp ter tafel komt.
Doel: we koppelen de gegeven informatie in een kort en helder verslag terug naar de kerkenraden.
- Dit doet de scriba/notulist. De afgevaardigde vertelt in mondelinge vorm op de kerkenraad wat hem/haar geraakt heeft in de informatie.
2. Ontmoeting creëren zodat kerken van elkaar leren, gaan samenwerken, elkaar steunen en motiveren
Doel: iedere classisvergadering willen we een half uur creëren waarin we in groepjes met elkaar over een onderwerp doorpraten.
- Dit half uur volgt op het halve uur van punt 1.
- Het gespreksonderwerp kan het leeronderwerp van punt 1 zijn, of een onderwerp naar keuze.
- Het onderwerp naar keuze wordt geïnventariseerd onder de aanwezigen.
3. Communicatie naar kerkenraden en kerken
Doel: we sturen na iedere classisvergadering een verslag van maximaal 250 woorden met bijpassende afbeelding naar de afgevaardigde met het verzoek dit in zijn/haar kerkblad te laten plaatsen.
- Dit verslag is geen feitelijk verslag van de vergadering, maar vertelt wat raakte en wat van belang is voor de gemeenten. Bijvoorbeeld wat naar voren kwam bij het ‘rondje gemeenten’ of de informatie bij het leeronderwerp.
- De afgevaardigde kan in zijn/haar kerkenraad dit verslag gebruiken om te vertellen over de classisvergadering.
Doel: we willen in begin 2016 een adressenlijst van alle afgevaardigden maken, zodat zij elkaar makkelijk kunnen aanspreken buiten de vergadering om.
- Een goed contact op de classicale vergadering levert verbondenheid op met Protestantse Gemeenten in de buurt.
- Ieder jaar geven we een nieuwe adressenlijst rond die ge-update is.
Doel: over één jaar evalueren we de vergaderingen in eigen kring. Zo houden we de communicatie onderling helder.
- Waar staan we nu?
- Is de manier van samenkomen nog steeds de manier waarop we dat willen?
- Zijn er doelen die al bereikt zijn? Of zijn er nieuwe doelen bijgekomen?
Doel: over twee jaar evalueren we het effect van onze communicatie richting de kerken en kerkenraden door een kort evaluatieformulier te sturen. Dit evaluatieformulier bevat de volgende vragen:
- Hoe relevant is de informatie die u de afgelopen twee jaar vanuit de classis heeft ontvangen? Vul een cijfer in van 1 t/m 10:Toelichting:
- Welke informatie zou u het komende jaar graag ontvangen van de classis?
- Waarin werkt u samen met een buurgemeente?
- In hoeverre voelt u zich gesteund in uw gemeente zijn door de classis?
- Vul een cijfer in van 1 t/m 10
- Toelichting
Doel: minder ambtelijke taal
- In de verslaglegging staan geen afkortingen.
- Bestuurlijke namen die typisch zijn voor de classis zijn, vermijden we in spreektaal door gewone taal te gebruiken. Dit gebeurt ook in de verslaglegging. Dit vraagt een omdenken vanuit het moderamen en de scriba om de ambtelijke taal met andere woorden te duiden.
Doel: nieuwkomers zo ontvangen dat ze zich welkom weten en hun weg in de classisvergadering kunnen vinden.
- De voorzitter heet een nieuwkomer welkom.
- In de eerste uitnodiging die een nieuwkomer krijgt, staat vermeld dat hij/zij zich moet melden bij de voorzitter, zodat er ook even kennis gemaakt kan worden.
- Vervangers moeten zich melden bij de voorzitter.
- Voorzitter heet vervangers welkom aan het begin van de vergadering.
- Er komen bordjes met de naam erop voor iedereen. Daaronder staat de kerk vermeld.
- Elkaar bij de voornaam kennen geeft verbondenheid.
- Scriba vermeldt al in de uitnodigingsmail dat er een nieuwe ambtsdrager zal komen, opdat de andere ambtsdragers alert zijn om even kennis te maken.
- Diegenen die voor het laatst zijn, worden bedankt.
Doel: de informatie van de landelijke kerk filteren.
- Op de vergadering moet alleen naar voren komen wat voor ons van belang is.
- We geven het moderamen het vertrouwen om dit te filteren.
|